lørdag 23. februar 2013

Hvordan sy en kjole (og svar på spørsmål)

I dette tilfellet hvordan sy en forklekjole eller Pippikjole.
Det er ikke den mest detaljerte fremgangsmåten,
men du får kanskje en viss pekepinn.
Det er ikke den mest avanserte kjolen å sy heller.
Bortsett fra knappene så er den like enkel å sy som en pute.


Mønsteret har jeg fra ei sybok jeg ikke husker navnet på,
men som jeg lånte fra biblioteket.
Det er forresten et godt tips. 
Lån sybøker fra biblioteket og tegn av de mønstrene som faller i smak. 
Ofte mye ymse i slike sybøker, og derfor ikke vits i å kjøpe ei hel bok, 
dersom en bare vil ha ett mønster i den.  
Du finner også mønster i denne boka


Jeg fikk også noen spørsmål om det å sy i spørsmålsinnlegget mitt.
Det ene var hvor jeg kjøper stoff.
Det er som regel på gata.
Nei, jeg kjøper fra litt forskjellige plasser.
Har kjøpt mye fra Stoff og Stil og litt fra Ikea, Cetho Designs og textart.
Så har jeg også kjøpt og fått gamle retro dynetrekk osv. som jeg syr av.

Det andre var om jeg kan samle linker til alle fremgangsmåtene på å sy ting i ett innlegg. 
Jeg kan samle de her, men tror det blir ryddigere om jeg lager en egen etikett,
der jeg samler fremgangsmåtene. 
Da finner du det under "Jeg blogger om" i høyre marg på bloggen.

Tilbake til fremgangsmåten.
1. Når du har tegnet av mønsteret i ønsket størrelse på matpapir eller mønsterark,
legger du det på stoffet du vil bruke. 
Husk å legg stoffet dobbelt og få bretten på stoffet der den skal være. 
Om du ser på bilde under, kan det se ut som stoffet slutter der mønsteret slutter, 
men der er stoffet brettet dobbelt.
På den måten slipper du å få en halv kjole og må sy sammen delene på midten ;)
Fest møsnteret til stoffet med nåler og klipp rundt. 
Husk sømmonn på ca 0,5-1 cm



2. Så gjør du det samme med ett stoff til. 
Du kan velge to ulike stoff eller ta to av det samme. 
Helt opp til deg. 
Jeg har valgt å ta ulike stoff. 
En kan da også snu kjolen om en vil, så har en to kjoler i en. 
Da får du to slike deler.
Ja, minus lommen da.


3. Vil du ha lomme på finner du fremgangsmåte på dette i innlegget om å sy selebukse.
Sy lommen på før du syr delene sammen. 

4. Legg så de to delene rett mot rett og fest de sammen med nåler.

5. Sy de så sammen med en søm som jeg også har beskrevet i dette innlegget.
NB! Ikke sy helt i sammen, la det være igjen en liten åpning slik at du får vrengt tilbake kjolen. Jeg pleier å ha denne åpningen under armen, 
slik at sømmen ikke viser så mye når du syr den igjen.
Er du flink til å sy for hånd, klarer du nok å sy igjen åpningen uten at det viser.


6. Nå kan det være en ide å stryke kjolen, og passe på at en får vrengt kjolen skikkelig og at det ikke bretter seg i sømmene. 

7. Sy igjen åpningen, og sy så en stikning (en rett søm) langs kanten rundt hele kjolen. Det gjør kjolen litt finere samt at den ikke poser seg så mye, og stoffene holder seg bedre på plass.
Se bildet under.


8. Sett i knapper.  
Jeg brukte trykknapper.

Håper dette var nyttig.
Og husk; du finner nå fremgangsmåtene under Syskolen i høyre marg.

 

3 kommentarer:

  1. Hvor er den fin! Det mønster må jeg se om jeg kan finde :)

    SvarSlett
  2. Har også sydd en slik en og brukte mønster fra denne boka: http://www.tanum.no/tanum/product/product-detail.action?ean=9788272015458&kb=1&gclid=CPWsusbRz7UCFfCXcAodQT8Aag Som forresten også har mye annet bra :)

    SvarSlett
  3. åh! du er så god. takk!

    SvarSlett

Tusen takk for kommentaren du legger igjen. Den verdsettes høyt!

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails